Det rette hvilested

Lad os lige tage en afstikker, man måske ikke forbinder med en parasol. Prøv at tænke på emojis. Du ved, de kære smileyer, der kommer i alverdens former og faconer og som i løbet af den seneste teknologiske udvikling også er begyndt at vise mindre scenarier.

Hvordan sender man bedst en emoji, der viser hygge, afslapning og endda ferie? Det gør man ved at sende en emoji, der viser en strandkant med en parasol. En parasol er nemlig en uundværlig del af den samlede oplevelse at flade ud, slappe af og have det godt.

Men en parasol begrænser sig ikke kun til brug ved strandkanten. Mange erhvervsdrivende, specielt udskænkningssteder, kan gøre brug af parasoller for at skabe den bedste atmosfære. Det giver bare ikke de samme rette associationer og tendens til afslapning i skyggen, hvis man sidder i et aflukket telt og ikke kan betragte de nærmeste omgivelser i det gode vejr. En udslået overskærmning giver heller ikke de rette omgivelser, som kun en parasol kan udsende.

Hvis man sidder på café med sin bedre halvdel, veninde eller ven og gerne vil sidde ude i det fri, så giver det sig selv, at en parasol kan hindre, at man får solen i øjnene, og skulle der komme enkelte regndryp, så er man også sikret mod dem, men en parasol er så meget andet end sine praktiske formål.
Når man hører stoffet bevæge sig i den sagte vind og ser parasollens skygge lege mod jorden, så er det næsten lige meget, om man sidder i en større by eller provinsen, så bliver man pludselig erindret om en behagelig ferie eller en afslappende weekend, man havde under en parasols skygge.

Parasoller kommer heldigvis i mange former og farver, hvor man kan vælge dem, der giver læ og skygge for alt lige fra én person til en hel vennegruppe, og så kan man få dem designet, så de passer sammen med ens samlede ønske til et helhedsindtryk, som for eksempel kunne være som café-ejer.
Så kan kunderne på lang afstand se, at her kan man nyde udendørslivet på et givent sted – og dase i den svalende brise i skyggen.

Anders Lundtang Hansen